PENA LADING

Pena-Lading : lading diguna bukan untuk menyerang, namun menyerang (mempertahan) apabila diserang, mempertahan itu fitrah insan, namun menyerang itu sifat binatang..

"Parang Lading adalah satu senjata rasmi Silat Cekak (cekak hanafi,cekak malaysia,pusaka cekak hanafi), bagi pengamal silat cekak senjata ini sememangnya tidak dapat digunakan untuk mula menyerang, namun cukup ampuh dan berkesan apabila diguna untuk menyerang (mempertahan) ketika diserang"

bersesuaian dengan ISLAM itu sendiri yang tidak menggalakkan umatnya memulakan kerosakan, pertempuran, perpecahan dan pergaduhan sesama manusia, namun, menggalakan umatnya bersiap sedia menghadapi sebarang bentuk bahaya dan serangan yang mendatang...

menyerang tatkala diserang,menyerang bukan sebarang, menyerang untuk kebenaran, menyerang untuk menegakkan keadilan...

"seGERAK seARAH"


Langkah Tersusun..

>> Wednesday, July 22, 2009

Assalamualaikum..

saya ternanti2 untuk menggunakan laman maya yang tersendiri sekian lama...
melihat hasil dari sahabat seperjuanganmelontarkan idea dan panddangan akhirnya ia mendesak saya untuk seiring dengan mereka..

kekangan waktu dan masa ditambah dengan tanggungjawab yang tergalas membuatkan saya terbatas untuk menumpukan ruangan pada blog ini walaupun sekian lama ianya telah wujud..
alhamdulillah saya berpeluang juga untuk mencuri sedikit masa, namun ditambah pula dengan kekangan dari kerajaan syria terhadap server internet di sini membuatkan saya tidak mampu untuk menyediakan laman maya inin dengan baik..
saya tidak mampu menyempurnakannya seiring dengan sahabat-sahabat saya yang lain..

namun bila direnung semula saya meletakkan 'isi' sebagai defactor yang utama berbanding penamplan.. bukan saya tidak mengerti bahawa penampilan turut penting, namun saya tidak mempunyai pilihan dengan keterbatasan server yang ada..

terima kasih kepada sahabat saya redzuan adzemi yang sudi meluang tenaga untuk memperbaiki blog saya dan menolong di peringkat di pengeditan... saya tidak meminta kepada satu laman yang cukup menakjubkan, namun bagi saya cukup sekadar saya mampu menulis dan untuk sama bercerita...

saya mohon maaf kepada para sahabat-sahabat yang sekian lama menunggu tulisan saya di laman blog.. bukan niat untuk membuat kalian ternanti, tapi mencari sedikit ruang untuk memberi nafas kepada saya dan laman ini.. apapun ribuan kemaafan saya lontarkan kepada semua..

laman saya bukan lah laman ilmiah yang boleh dikaji dan dirujuk, namun sekadar berkongsi pandangan pada persekitaran yang berlaku.. memberi untuk dinilai lantas difikir bersama..
sekian lama saya meninggalkan dunia penulisan, maka saya tidak mampu untuk memberi hidangan yang terbaik seperti dahulu.. namun saya masih cuba melakukan yang terbaik, apatah lagi saya diberi peluang untuk lebih banyak 'menulis' di bumi syria.. maka saya akan terus menulis dan tetap menulis.. mengkaji, menilai langsung memberi kritikan dan pandangan..

ada yang bertanya mengapa saya memilih 'pena-lading' sebagai blog address.. maka saya tersenyum seketika, secara mudahnya apa yang saya boleh katakan saya adalah pengamal silat pusaka cekak hanafi.. maka kami menggunakan parang lading sebagai senjata utama.. antara prinsip yang ditekankan dalam silat ini adalah "hanya menyerang (mempertahankan diri) apabila diserang, kerana kita bukan binatang" .. maka secara mudahnya saya tidak menggunakan parang lading untuk menyerang di laman ini, dan saya bukanlah bersifat haiwan untuk menyerang sesuka hati.. justeru saya menggunkan 'pena-lading' untuk 'menyerang' (mempertahan) apabila ada sesiapa yang menyerang.. bukan menyerang pada benda yang bersifat peribadi tapi lebih menumpukan pada serangan-serangan kepada Islam dan segala yang merangkuminya.. atau dalam erti kata lainnya, saya hanya ingin memenuhi kewajipan sebagai hamba, mempertahankan islam dengan semampunya.. insyaAllah..

justeru buat para sahabat2, terimalah hidangan yang seadanya dari saya.. terima kasih atas sokongan anda...

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP