PENA LADING

Pena-Lading : lading diguna bukan untuk menyerang, namun menyerang (mempertahan) apabila diserang, mempertahan itu fitrah insan, namun menyerang itu sifat binatang..

"Parang Lading adalah satu senjata rasmi Silat Cekak (cekak hanafi,cekak malaysia,pusaka cekak hanafi), bagi pengamal silat cekak senjata ini sememangnya tidak dapat digunakan untuk mula menyerang, namun cukup ampuh dan berkesan apabila diguna untuk menyerang (mempertahan) ketika diserang"

bersesuaian dengan ISLAM itu sendiri yang tidak menggalakkan umatnya memulakan kerosakan, pertempuran, perpecahan dan pergaduhan sesama manusia, namun, menggalakan umatnya bersiap sedia menghadapi sebarang bentuk bahaya dan serangan yang mendatang...

menyerang tatkala diserang,menyerang bukan sebarang, menyerang untuk kebenaran, menyerang untuk menegakkan keadilan...

"seGERAK seARAH"


TRIBUTE KHAS BUAT ‘MEREKA’…

>> Sunday, December 6, 2009

Rasanya telah lama saya menyepi dari laman blog.. kesibukan yang sedikit menekan membuatkan saya ralit untuk memberi perhatian kepada beberapa perkara sampingan.. mungkin juga sifat malas yang menghantui diri.. buat para pembaca yang kadang ada berharap, saya memohon ribuan kemaafan kerana tidak dapat meletakkan diri saya di level ‘blogger fanatik’.. justeru tidak banyak post2 yang dapat saya olah dan publishkan seperti yang dirancang.. apa pun saya tetap dan masih mencuba.. gambate!!!


Post kali ini saya sekadar cua mencuri masa lapang selama beberapa minit, untuk menyampaikan penghargaan dan kepada mereka.. ataupun TRIBUTE KHAS BUAT ‘MEREKA’..

BUAT UST WAN NOOR dan KELUARGA (Kak Majdiah, Busyro dan Asma’),
terima kasih yang tidak terhingga kerana telah membimbing diri saya khususnya dan seluruh adik beradik Darul Quran di Syria, saya memohon ribuan kemaafan pada ustaz selama bergelar anak murid dan jiran atas perkara yang mengguris hati ustaz, membimbangkan hati ustaz dan sebagainya secara langsung atau tidak langsuang, halalkan segala ilmu yang telah ustaz curahkan kepada kami.. secara jujurnya sepeninggalan ustaz kembali ke Malaysia cukup memberi impak yang terlalu sangat besar buat diri saya dan saya merasa teramat-amat goyah di sini, hilangnya salah satu sumber kekuatan yang terbesar saya untuk terus bertapak di bumi syam, jugak tidak lupa saya doakan ustaz diberi kesembuhan oleh Allah s.w.t dan memberi ketabahan kepada Kak Majdiah dan anak2..inysaAllah doa kami sentiasa mengiringi ustaz dan kami menanti ustaz untuk kembali ke syam. (ustaz wan nor telah dimasukkan di dalam hospital setelah beberapa hari tiba di malaysia kerana disyaki mempunyai penyakit kencing manis)

BUAT KEPIMPINAN BARU PERSATUAN PELAJAR MALAYSIA SYRIA 2009/2010,
salam TAHNIAH dan TAKZIAH buat seluruh pimpinan, moga amanah yang diberikan Allah ini dapat digalas dengan baik dan sempurna, kepimpinan itu bukan satu jaluran skrip yang hanya sekadar perlu dicetak rompak melalui kepimpinan yang terdahulu dan seperti kaset yang dimain dan diputar2 semula, namun perlu berkembang seperti mana berkembangnya ISLAM untuk menterjemahkan kesyumulan itu sendiri, kami mendokong SERATUS PERATUS visi yang dibawa oleh PPMS kali ini bagi melehirkan ULAMA’ NEGARAWAN sebagai satu aset dan produktiviti terbesar PPMS yang akan dieksport pulangke TANAH AIR MALAYSIA suatu hari nnt.. juga buat para pimpinan, janganlah sehingga antum DITALKINKAN dan DIKAFANKAN lantas DIKUBURKAN oleh RAKYAT dengan pengkhianatan antum dalam menjulang amanah, seperti mana yang termaktub di dalam AL-Quran, AMANAH dan KEKUATAN adalah kunci utama kegemilangan sebuah kepimpinan.

BUAT PARA NUQABA’, ABANG-ABANG DAN TEMAN SEPERJUANGAN,
buat abg khalidi, a.farid dan a.pejai terima kasih atas dorongan semangat yang telah diberikan, buat a.nasir jazakallah khairan kathira yang tidak terhingga kerana sering menjernihkan hati yang dulu makin kelam dan suram, juga pada a.yusof, che mat dan a.rahman yang tidak letih mencurah-curahkan ilmu melalui hasil karangan para ulama’ pada saya, nasihat kalian sungguh bermakna bagi ku mengajarku erti kehidupan, juga sahabat2 seperjuangan badrun, ahlul bait dan seluruhnya yan terlalu banyak saya mengambil terlalu banya ‘ibrah dan khibrah dari mereka, terima kasih pada kalian, dan mohon maaf atas seinfiniti kesilapan.

BUAT AHLI DARUL MUTTAQIN, JORDAN,
a.ihsan, mad isa, rahim, amir, hayyi dan syaukani dan tidak lupa khairy yamin.. perjalanan saya sendirian terkontang kanting meredah dua benua meditterinean selama 2 minggu dirasakan amat berbaloi, jiwa yang sebelum ini terasa amat kontang dan terlalu sendirian di syria kerana tanpa teman seperjuangan akhirnya dapat dipenuhi dengan pengisian2 yang menarik dan mengubat rindu.. usrah sedetik yang telah menitiskan air mata saya di hadapan syuhada’ mu’tah, di situ juga saya berbai’ah.. meraih semangat syuhada’ di bumi mu’tah.. terima kasih pada semua ahli dar muttaqain, terutama buat a.ihsan di atas tasyji’, tiupan semangat, inzar dan ‘jundullah thaqafatan wa akhlaqan..’.. saya datang dengan kekosongan saya kembali dengan genggaman ketabahan.. =)..

“bahasa yang paling indah untuk menafsirkan HATI adalah HATI, maka tautan hati mukmin itu senantiasa bertemu di jalan DAKWAH dan ZIKRULLAH – Dar al-muttaqin”

BUAT PAK CIK NAJIN dan FAMILY
pertolongan pakcik dan keluarga selamnya xkan saya lupakan.. moga Allah mempermudahkan segala urusan dan menjadikan pakcik dan keluarga dari kalngan hambanya yang soleh... Amin..

BUAT MAK CIK KIAH PAKCIK LAN DAN FAMILY,
Terima kasih atas bantuan makcik dalam memudahkan urusan pembelajaran saya di dataran syam, hanya Allah yang mampu mebalas jasa makcik dan makcik.. kiriman doa saya kirimkan dari kejauhan kota syam.. =)

BUAT PARA ROMOBONGAN DARI DUBAI-SINGAPORE,
A.Sham, k.ana dan family, dan semua ahli rombongan, kami pihak pengurusan menyusun 10 jari mohon maaf atas segala kekurangan sepanjang menguruskan percutian yang lalu, terima kasih atas kritikan, teguran dan komentar yang disampaikan, semoga kita sama-sama sentiasa tetap berhubung, kami turut menikmati kenangan indah bersama kalian, khusus pada a.Sham dan k.ana, terima kasih atas buku n nasihat special untuk saya.. rindu pada handzolah comel.. dataran syam senantiasa menantikan kedatangan kalian.. =)

BUAT SEMUA HATI-HATI YANG BERTAUT dalam ikatan ukhuwwah bersama saya,
terima kasih pada mereka yang mengambil berat dan bertanyakan tentang diri mengenai letupan yang berlaku, PENGEBOMAN yang berlaku 2-3 hari yang lalu di kawasan DAMASCUS (sayyidah zainab) tidak mengorbankan mana-mana pelajar, tempat yang terbabit adalah di kawasan pendudukan SYIAH dan mengorbankan 5 jiwa orang tempatan, doakan keselamatan kami dan apa yang paling penting dapat meneruskan pelajaran seperti biasa dan tidak terjejas dengan perkara yang berlaku...

akhir kalam,
salam sayang, salam kemaafan dan salam terima kasih buat semua..


al-adh'of 'ibad,
Muhammad Khairi Bin Awang Jaafar
Dataran Syam,
Damsyik,Syria

“…Aku bukanlah LUQMAN yang hebat menasihati dan memberi peringatan.. Ralit gelita jalanku dulu pernah ada mengharapkan AL-QURAN, Ada sirna perdu jiwaku dulu, SUNNAH jua benteng sandaran, kini bukan jua ku menulis sekadar menggantung angan-angan, namun sekadar secicip usaha untuk menTAUHIDkan seorang insan, insan bernama hamba untuk kita sama kembali berTUHAN…”

1 comments:

hasanhusaini December 7, 2009 at 12:59 AM  

Jundullah thaqafatan wa akhlaqan...jundullah takhtitan...semuanya adalah ciri-ciri yang perlu ada pada mereka yang bercita untuk melakonkan semula filem-filem yg skripnya telah terakam khusus dalam Al-Quran...Allahumma Isyhad..

Post a Comment

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP