PENA LADING

Pena-Lading : lading diguna bukan untuk menyerang, namun menyerang (mempertahan) apabila diserang, mempertahan itu fitrah insan, namun menyerang itu sifat binatang..

"Parang Lading adalah satu senjata rasmi Silat Cekak (cekak hanafi,cekak malaysia,pusaka cekak hanafi), bagi pengamal silat cekak senjata ini sememangnya tidak dapat digunakan untuk mula menyerang, namun cukup ampuh dan berkesan apabila diguna untuk menyerang (mempertahan) ketika diserang"

bersesuaian dengan ISLAM itu sendiri yang tidak menggalakkan umatnya memulakan kerosakan, pertempuran, perpecahan dan pergaduhan sesama manusia, namun, menggalakan umatnya bersiap sedia menghadapi sebarang bentuk bahaya dan serangan yang mendatang...

menyerang tatkala diserang,menyerang bukan sebarang, menyerang untuk kebenaran, menyerang untuk menegakkan keadilan...

"seGERAK seARAH"


Terima Kasih pada yang Mengkritik... Inilah Langkahku...

>> Sunday, August 9, 2009

“..Artikel nta ni bagus tapi boleh buat orang terpengaruh untuk byk tengok movie, kita ke sini bukan nak tengok cerita-cerita.. tapi nak belajar..”

“..Nta ni bawa fikrah transformer pulak dekat syria..”

“..Artikel nta ni xsesuai dengan waqi’..”

“..Qairy berfikrah transformer..”

“..Syabas akh..! teruskan berpencak dalam dunia penulisan..”

“.. enta dah semakin hebat sekarang ni, teruskan perjuangan..”

“...Mantop artikel ni, mumtaz!!”


Saya bawakan beberapa kritikan yang saya terima berkesinambungan dari artikel “..belajar dari Transformer..” yang telah saya hidangkan sebelum ini..
Begitu menakjubkan artikel yang telah saya hidangkan ini telah menimbulkan beberapa ‘gegaran’ yang begitu kuat..bahkan bahangnya saya terasa panas sehingga kini..

mudah saya katakan.. saya bukan ingin menimbulkan kontrovesi

Namun saya berpencak untuk berdakwah...


Itu matlamat saya yang jelas..

Saya langsung tidak menyangka ‘izzah’ artikel saya mampu untuk membuatkan akhbar MySy bulan ini dibekukan.. mohon maaf kepada semua team akhbar MySy yang telah penat bertungkus lumus..
Namun bagaimanapun saya juga menerima kritikan-kritikan yang sangat positif dari para sahabat-sahabat seperjuangan, terutamanya sahabat-sahabat dari Malaysia...

Impak yang saya terima sangat mengejutkan saya..

sehinggakan artikel ini menjadi asbab saya dilamar dan ditawarkan kontrak untuk menjadi penulis sebuah buku yang bakal dicetak dan dikeluarkan di Malaysia.. dan telah mendapat perhatian dari JAKIM untuk memberi bantuan..
dalam masa yang sama saya juga telah diberi satu kolum khas di sebuah ruang dunia penulisan untuk menjadi penulis tetap...

gelabah saya dibuatnya...

Terima kasih kepada semua yang menyokong dan mengkritik... Inilah langkahku..

Melihat kepada ‘kesan sampingan’ yang telah berlaku, memaksa saya untuk membuat penjelasan dan penerangan, saya menilai kepada pemikiran mereka yang mengkritik tajam berkenaan artikel tersebut..

justeru saya ingin menjawab beberapa kesalahtaskiran dan silap faham yang telah berlaku..Bukan ingin mematikan hujah dan sebagainya.. namun sekadar menimbang tara pemahaman kita...

Terus kepada jawapan..

Isi sebagai DeFactor, Transformer sekadar tarikan

Telah saya katakan sebelum ini kepada beberapa orang sahabat.. saya tidak meletakkan golongan-golongan intelek dan berilmu pengetahuan di syria sebagi target untuk membaca artikel saya ini.. exco-exco ppms, aktivis usrah, aktivis persatuan mereka bukanlah matlamat saya..

Namun artikel saya ditujukan khas bagi mereka yang kurang berkefahaman dan tidak suka kepada perkara formal seperti, kaki-kaki movie, kaki-kaki lepak, A.B.O.I (Aku Budak Sempoi) dan yang seiring dengannya..
Mereka adalah mad’u saya dan saya menghidangkan transformer untuk membuat mereka berfikir dan memahami..

Saya menggunakan teknik Berdakwah dengan memberi KEFAHAMAN
Bukan berdakwah dengan PAKSAAN

Saya amat tertarik dengan Ustaz Sulaiman wakil MSD JORDAN (Malaysian Student Department) yang memberi kritikan pada PPMS, beliau menyatakan
“saya menyeru kepada barisan kepimpinan PPMS untuk mendekati pelajar yang bermasalah dengan cara-cara yang terbaik, bukan sekadar menumpukan kepada program-program yang tidak menarik minat mereka, kerana jika ini berlangsung masalah yang berlaku tidak dapat diselesaikan”

Saya menyahut cabaran ini..

Arakian saya hanya menumpukan pada perenggan awal berkenaan dengan Transformer dan baki seterusnya ditekankan kepada konsep dakwah dan tarbiah... bagi disesuaikan dengan ‘mereka’ untuk membaca...

Saya cuba menggunakan cara yang kritis untuk membuat golongan ini TERTARIK supaya mereka MEMBACA, MEMAHAMI dan BERFIKIR...

Seperti yang diungkapkan oleh Saiful Islam :
"Menulis bukan untuk memberi TAHU tetapi ingin mencetus MAHU agar bergerak menuju MAMPU. Pencerahan bukanlah pada mengutip pengetahuan, tetapi menyuluh kembara insan menuju Tuhan"

Saya kira mampu saja untuk meletakkan tajuk-tajuk yang agak berat seperti
“Kejumudan Umat Islam menjadi Punca Kelemahan”
Atau
“ Kehebatan Islam yang diterjemahkan Barat”

Namun jika begitu corak tajuknya 2 persoalan yang ingin saya lontarkan
Adakah artikel itu hanya sekadar terpampang di dada-dada Akhbar?
Dan berapa ramaikah yang akan menatap artikel tersebut untuk dijadikan tatapan?

Saya mohon kepada pembaca-pembaca artikel saya untuk melihat kepada DeFactor artikel yang telah ditulis.. bukan menilai Transfomer yang SEKADAR menjadi hiasan dan tarikan dan BUKANNYA topik utama perbincangan...

IJTIHAD ‘Transformer’

Saya berijtihad ketika hendak menulis artikel tersebut...
Ijtihad berdasarkan quran dan sunnah..
Ijtihad berdasarkan pengalaman mengurus program-program motivasi..
Ijtihad melalui didikan yang saya terima di dalam bidang Dakwah dan Dialogue of Civilization..
Ijtihad berdasarkan pandangan pakar-pakar motivasi..

Saya menterjemahkan Hikmah dan Mauizah dari Al-Quran dengan meletakkan tajuk (transformer)..
“serulah ke jalan Tuhan mu dengan Hikmah dan nasihat yang baik (Mauizah Hasanah)...” an-nahl 125

begitu juga hadis saidina Ali yang menyebut :
“berbicaralah dengan manusia melalui kadar kefahaman mereka”

juga saya merujuk kepada hadis Nabi S.A.W tatkala datang seorang sahabat datang berjumpa dengan Baginda lalu meminta Izin untuk mencuri, lantas rasulullah membenarkan dia mencuri dengan syarat dia tidak menipu, lalu apabila sahabat tersebut memikirkan implikasi dan kesan yang akan berlaku maka terhadap syarat dan ‘izin nabi maka dia meninggalkan amalan mencuri..

pada awalnya nabi seolah meraikan perbuatannya... tetapi secara tidak sedar nabi telah berjaya menghalangnya dan memberi kefahaman didalam mauizah (syarat) yang kedua..

konsep KEFAHAMAN yang ditekankan Baginda nabi berjaya..

maka teori ini juga yang saya adaptasikan..

bukan saya meraikan perbuatan menonton movie dan sebagainya, namun saya menghalang dengan memberi kefahaman di dalam perenggan-perenggan yang setersunya...

sepertimana juga yang disebut oleh pakar motivasi Diane Lemons di dalam Chicken Soup for the Teenage Soul :
“..I would do less Correcting and more Connecting..”
“..saya akan kurang melakukan teguran (memberi tekanan) dan saya akan lebih melakukan perhubungan/persahabatan (memberi kefahaman)..”

Maka kombinasi dari dalil ini telah saya asiosasikan lalu menghasilkan belajar dari trasnformer..

Sekali lagi saya jelaskan, saya tidak begitu ambil hati dengan ‘pembekuan’ artikel saya di dalam MySy, saya menerima seandainya di sini bukan waqi’nya dan kesalahan saya yang gagal membaca waqi’.. namun apa yang saya tumpukan hanya pada salah faham dan kesilaptaksiran mesej yg ingin saya bawa..


Wahai Da’ie..!? ego la sangat...

Saya sering berpesan kepada adik-adik usrah, sahabat-sahabat seperjuangan, rakan-rakan program dan mereka yang seangkatan dengan saya..

“seorang mad’u tidak akan berfikir sepertimana yang kita fikir, justeru kitalah yang perlu berfikir apa yang mereka fikir, seorang mad’u tidak akan secara mudah-mudah mengikut dan memberi apa yang kita inginkan, jadi kitalah yang perlu memberi dan ‘mengikut’ untuk dapatkan dari mereka apa yang kita inginkan.. jadilah daie yang kritis..”

Saya membawa tamsilan...

Seorang mad’u berminat untuk menonton tv, wajarkah dihalang kehendak dan keinginannya?
Seorang mad’u terlalu gila bermain bola, patutkah kita mengadakan usrah acapkali untuk menghalang minatnya?
Seorang mad’u telah berterusan menghisap rokok selama 10 tahun, maka perlukah kita terus mengarahkannya untuk berhenti menghisap rokok dengan serta merta dalam masa 1 hari?
Seorang mad’u yang menagih arak sepanjang hidupnya, adakah perlu dihentikan serta merta dengan hanya satu pertemuan?

Tidak sama sekali...!!!

Al-Banna berkata : Nahnu Da’ie Laisal Qudho’.. kita adalah pendakwah bukannya PENGHUKUM!!!

Lantas islam meletakkan Tadarruj (beransur-ansur) di dalam prinsipnya..
Maka Allah berfirman :
“Maka dengan rahmat Tuhan Mu, berlemah lembutlah terhadap mereka, sekiranya engkau bersikap keras hati dan kasar pasti mereka akan menjauhkan diri dari Mu, oleh itu maafkanlah mereka dan mohonkan keampunan kepada mereka...(ila akhir ayat)” al-imran ayat 159

Kesimpulannya saya berpendapat berikan saja apa yang mereka inginkan, namun berikan dengan ‘cara kita’ melalui perkongsian...

Allah tidak mengharamkan sesuatu perkara melainkan digantinya dengan perkara yang lain...

Rasuah itu haram, tapi jual-belinya ada...
Arak itu haram, maka susu penggantinya..
Zina itu haram, justeru perkahwinan penyelesaiannya..
Iblis dan Syaitan itu penyesat, oleh itu nabi dan rasul menjadi petunjuk hamba Nya..

Maka jika dai’e ‘mengharamkan’ bola, movie, rokok, dan sebagainya, justeru saya ingin persoalkan apa yang kita berikan sebagai gantinya???

Akhirnya kejumudan Islam itu dipersembahkan oleh Pendakwah sebenarnya..

Islam yang Syumul itu dijumudkan oleh ego promoter-promoternya..
Maka dengan sifat ego pendakwah ini, wajarkah kita dituruti??

Tugas kita hanya memberi dan memberi dan terus memberi...
Bukan memaksa dan terus memaksa..

Keghairahan kita yang menjadi ‘POLIS FRU’ untuk terus menyerang dengan penuh emosi mengharamkan dan menghalang sana sini..

Adakah bola,tv,movie,game itu adalah real problem? (masalah utama)
Ataupun ianya sekadar presenting problem? (masalah yang diada-ada dan diperlihatkan?)

Pada saya itu hanya tip of an iceberg (masalah yang terlalu kecil untuk dilihat)
Saya telah sebutkan di dalam artikel yang lalu..

Berprinsip jangan jumud, tebuka jangan hanyut...

Keegoan pendakwah yang hanya mahu dituruti hanya membuahkan hasil untuk mereka dibenci..
Tapi keterbukaan kita untuk ‘menuruti’ akan membuatkan mereka rasa disayangi dan lembut hati..

Gunakan akal untuk kita berfikir dan menilai...

Justeru izinkan saya bertanya..
salahkah mad’u yang biadap, ANDAI DAIE YANG TERENCAT AKALNYA..???!!!

bagaimana respon dan pandangan anda???

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP